vineri, 14 octombrie 2011

Alternative sanatoase pt zahar

In ultimul timp observam ca se trag tot mai multe semnale de alarma in ceea ce priveste indulcitorii folositi in industia alimentara.Parlamenmtul European a cerut specialistilor sa studieze cat de periculos este aspartamul pt organismul uman.Aspartamul este un indulcitor care se foloseste in scara larga in industria sucurilor, gemurilor,sosurilor, codul european pentru el este E951 si este “inrudit” cu E 950 (acesulfam K), facand parte din categoria indulcitorilor chimici (artificiali).Aspartamul este, de departe, cel mai periculos aditiv chimic de pe piata alimentara. Un raport al FDA (Administratia Alimentelor si Medicamentelor din SUA) releva faptul ca peste 75% din reactiile adverse reclamate de aditivii sintetici se datoreaza aspartamului.Cercetatori care studiaza efectele aspartamului au aratat ca acesta denclanseaza si agraveaza urmatoarele boli cronice: tumori pe creier, scleroza multipla, epilepsie, boala Parkinson, sindromul Alzheimer, retardare mintala, fibromialgie, diabet, etc.Aspartamul este fabricat din trei substante chimice: acidul aspartic, fenilalanina si metanol. In cartea “Prescription for Nutritional Healing”, scrisa de James si Phyllis Balch, aspartamul se afla pe lista denumita “otravuri chimice”.Incercam sa va prezentam mai multe alternative pt zahar si zaharina, o prima varainta ar fi siropul de artar.
In functie de culoare, de data de recoltare a sevei si de gust, siropul de artar este clasificat in trei grade: A, B si C. Daca siropul de grad A are o culoare maronie relativ luminoasa si are o aroma fina, cel de grad C este inchis la culoare si are un gust puternic aromat.Siropul de artar poate fi folosit ca indulcitor pentru cafea sau ceai, dand o savoare catifelata sau ca topping pentru vafe, clatite, placinte, dar poate fi folosit si ca parte componenta a unui sos pentru diverse preparate culinare.A si sa nu uitam de ”celebra” reteta de slabit cu sirop de artar, suc de lamaie si piperul cayenne.
Un alt indulcitor recomandat este siropul de agave, este o alternativa mai buna decat zaharul dar are mai multe calorii si are mai putini antioxidanti decat alti indulcitori precum mierea si siroul de artar.Are putere de indulcire mare dar nu este recomandat persoanelor cu diabet pt ca poate contine sirop de porumb care poate ridica nivelul zaharului din sange.
O alta varianta, ar fi indulcitor natural din stevie, este de 300 de ori mai dulce ca zaharul. Are un continut caloric scazut si este o sursa sigura de zinc, fosfor, carbohidrati, calciu, potasiu, magneziu, vitaminele A si C si nu in ultimul rand o sursa excelenta de fibre.
Personal il folosesc pt indulcirea cafelei si a ceaiului, pot sa spun ca modifica putin gustul dar m-am obisnuit si ce am observat ca nu mai simt nevoia sa beau cafeaua atat de dulce.
Daca totusi nu se poate renunta la zahar, macar sa alegem varianta mai sanatoasa,zahar brun din trestie de zahar- are un pic de aroma si un plus de culoare comparativ cu cel alb, culoare care se datoreaza melasei, dar nutritional zaharul alb si cel brun sunt aproape identice.Zaharul brun natural estecel produs la prima cristalizarea trestiei de zahar. Nu contine aditivi, coloranti sau alte chimicale, varianta dark are o aroma de caramel si oricum nu este recomandat persoanelor care sufera de diabet.

Un comentariu:

  1. Mai exista si alte alternative "dulci" naturale si nenocive. Una ar fi xylitolul (XyloSweet) care spre deosebire de cele enuntate mai sus are acelasi gust cu zaharul si se comporta la fel in preparare (adica se poate folosi la fel de bine si la temperaturi ridicate - fierbere etc). Si acesta este foarte slab caloric si cu indice glicemic mic (se poate folosi de catre persoanele cu probleme de greutate sau de glicemie) si mai este si un antbacterian (ajuta, adaugat in respectivele produse, la mentinerea sanatatii cailor nazale si a cavitatii bucale)

    RăspundețiȘtergere