joi, 22 decembrie 2011

Quinoa cereala care bate carnea


Acum in preajma sarbatorilor cand peste tot in jurul nostru  se prezinta retete cu carne si  cuvantul de ordine este carnea ne-am gandit ca ar fi bine sa va prezentam o leguma care are mai multe proteine decat carnea si anume quinoa . Face parte din familia cerealelor este  originara din America de Sud, unde creşte la mari altitudini (şi la 4000 de m!)denumita si "aurul incasilor" era folosita pt a creste rezistenta razboinicilor(se folosea un amestec de quinoa si grasime ca hrana amestecul fiind numit"bile de razboi").Boabele mici, relativ rotunde, de culoare alb-cenuşiu-gălbui, sunt foarte de hrănitoare şi foarte sănătoase, bogate în proteine şi, evident, lipsite de colesterol, contin cei 8 aminoacizii esentiali, minerale (Ca, K, Zn, Fe, MG) si vitamine din complexul B. Boabele de quinoa conţin proteine mai bune decît cele din carne, in  plus sunt o sursă extraordinară de calciu, asimilat mai uşor decît cel din lapte ajutand  astfel la întărirea scheletului, a oaselor şi cartilajelor, poate fi un bun factor de protecţie împotriva artritei, degradării oaselor .Deşi nivelul proteic al boabelor de quinoa este comparabil sau îl depăşeşte pe cel al multor tipuri de carne, această formă de proteină vegetală nu produce colesterol sau o rigidizare a arterelor. Mai mult, quinoa reduce cantitatea de grăsimi din sînge şi previne formarea plăcilor de aterom, reducînd riscul de atac de cord. Quinoa contine, de asemenea, albumina, o proteina care se gaseste in albusul de ou, nu contine gluten si poate fi consumata fara probleme de cei cu sensibilitate la gluten. Consumul frecvent de quinoa, în special sub formă de germeni, scade riscul problemelor cardiace, boabele de quinoa încolţite sînt recomandate pentru tratarea tulburărilor cauzate de ficatul leneş: oboseală, alergii, balonare, indigestie cronică, puls slab.Quinoa este un aliment care poate fi servit în multe feluri: cereale calde, budincă, cereale adăugate în salate, în supe şi tocăniţe, se prepara intr-un mod asemnator orezului numai ca timpul necesar prepararii se reduce la jumatate, prin fierbiere boabele isi  maresc volumul de 3-4 ori, indicat este sa se fiarba in apa cu sare sau supa de legume in proportii asemanatoare orezului adica 1 cana quinoa la 2-3 cani de apa sau supa.Este bine de stiut ca inainte de a fi gatita quinoa trebuie spalata pt a indeparta toate resturile prafoase(saponina)care pot ramane pe seminte, de regula quinoa comercializata este deja spalata dar nu strica sa o mai spalati inainte de a o prepara.La noi in  veti gasi quinoa ambalata la 500 g.
O reteta pt micul dejun care merita incercata este budinca de quinoa:
Ingrediente:150g quinoa, 150 g lapte, 50g zahar brun ( sau orice alt indulcitor preferati, recomandat ar fi mierea cu scortisoara, daca folositi miere indicat sa o adaugati la sfarsit se stie ca prin fierbiere mierea isi pierde o parte din proprietati), un baton scortisoara, 2 pliculete zahar vanilinat (sau baton de vanilie), stafide, curmale, smochine, coaja razuita de citrice (lamaie si portocala).Boabele de quinoa asa cum am spus trebuiesc spalate pana ce apa iese curata, apoi se lasa la inmuiat pana isi vor dubla volumul.Separat intr-o cratita fierbeti laptele si celelalte ingrediente cu exceptia coajei de lamaie care se adauga dupa ce laptele incepe sa fiarba.Dupa ce quinoa s-a umflat le scurgem de apa si le adaugam peste laptele fierbinte si mai lasam cam 30 de minute pana ce quinoa a absorbit tot laptele.Se serveste in cupe decorate dupa cum doriti si aveti imaginatie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu