marți, 19 februarie 2013

Semintele de chia -super aliment

Salvia hispanica cunoscuta si sub denumirea de chia este originara din sudul si centrul Mexicului si Guatemala, in epoca precolumbiana era considerata foarte valoroasa si era oferita de localnici drept tribut stapanilor.Conform zicalei esentele tari se tin in sticlute mici semintele de chia sunt minuscule dar foarte bogate in vitamine, minerale, fibre alimentare , grasimi sanatoase si antioxidanti.Contin acizi grasi omega 3, mai mult decat semintele de in.Un alt avantaj pe care il au, este acela ca sunt atat de bogate in antioxidanti incat semintele nu se deterioreaza si pot fi pastrate perioade mai lungi de timp fara a deveni rancede.
Arata ca semintele de mac si sunt albe sau negre, nu exista nicio diferenta nutritionala intre cele doua sortimente.
O lingura de seminte are 60 de calorii, 5 grame de fibre, 3 grame de proteine si alte 3 de grasimi.
Chia contine mai multe proteine decat cerealele.Comparativ chia are 19-23% proteine fata de grau(14%), porumb(14%), orez(8.5%), ovaz (15.3%),  poate fi consumat in nenumarate feluri, are un gust neutru, capata gustul pe care il doriti in functie de celelalte ingrediente folosite.Se pot adauga in iaurt, budinci, limonade, salate, paine sau diferite preparate pt copii.
Semintele de chia sunt indicate si persoanelor care fac sport, inainte de antrenament se bea seminte de chia inmuiate in apa pt ca hidrateaza foarte bine organismul.
Incorporate in diferite preparate pe langa nutrimentele enumerate ofera o stare de satietate datorita faptului ca se digera lent, absorb apa foarte usor, transformandu-se in mai putin de 10 minute intr-o budinca densa.Printre avantajele consumului de chia enumeram:
-sunt usor de digerat;
-ajuta corpul sa elimine kilogramele in plus si taie pofta de mancare.
-ajuta la echilibrarea zaharului din sange;
-erau folosite de indieni pt bandajarea ranilor si pt grabirea vindecarii infectiei, le foloseau mai ales pt indepartarea infectiei de la ochi;
-sunt foarte bune pt diabetici, atat prin indicele glicemic scazut cat si prin faptul ca imprima o digestie lenta.
-prin continutul de omega 3 ajuta la scaderea colesterolului.
Semimntele de chia sunt foarte usor de preparat, o reteta pe cat de simpla pe atat de gustoasa:puneti la inmuiat chia cu lapte vegetal sau cu apa adaugati un indulcitor dupa gust si fructe si iese o budinca delicioasa dar mai ales sanatoasa, va avea gustul fructului pe care l-ati pus.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu